Pudełko z laki rosyjskie 'Święty Jerzy' Palech
Pudełko z laki rosyjskie 'Święty Jerzy', Palech.
Jest to oryginalne pudełko szkatułka z papier-mâché z Palech (Rosja).
Pochodzenie: Palekh (Palech, Rosja);
Temat: Święty Jerzy;
Technika: tempera jajowa.
To pudełko szkatułka z laki przedstawia Świętego Jerzego, ma prostokątny kształt i została wykonana w Rosji w Palech, miejscowości około 400 km na wschód od stolicy Moskwy.
Wszystkie dekoracje na pudełku - szkatułce na klejnoty zostały wykonane złotą temperą. Dokładność szczegółów świadczy...
Informacje i Charakterystyka
Pudełko z laki rosyjskie 'Święty Jerzy', Palech.
Jest to oryginalne pudełko szkatułka z papier-mâché z Palech (Rosja).
Pochodzenie: Palekh (Palech, Rosja);
Temat: Święty Jerzy;
Technika: tempera jajowa.
To pudełko szkatułka z laki przedstawia Świętego Jerzego, ma prostokątny kształt i została wykonana w Rosji w Palech, miejscowości około 400 km na wschód od stolicy Moskwy.
Wszystkie dekoracje na pudełku - szkatułce na klejnoty zostały wykonane złotą temperą. Dokładność szczegółów świadczy o bardzo wysokiej jakości. Została pomalowana pędzelkiem wykonanym z tylko jednego włosia wiewiórki przy użyciu tempery jajowej.
Sztuka rosyjskich pudełek z laki rozwinęła się jako odłam rosyjskiego malarstwa ikonograficznego i zamyka się z upadkiem imperium Rosji, okres w którym została zabroniona produkcja wizerunków religijnych zmuszając malarzy ikon do zmiany tematów malarskich na specjalizację w bajkach. Dzieła sztuki rosyjskich pudełek z laki przedstawia jeden z najbardziej oryginalnych i bogatych sektorów rzemiosła rosyjskiego. Jest to przedstawienie artystyczne unikalne w swoim rodzaju, w metodach artystycznych i w wyjatkowości kompozycji malarskich. W tym rodzaju artystycznym odbija się integralność ludowej duszy.
Konstrukcja rosyjskich pudełek z laki i papier-mâché powstaje poprzez pocięcie na cienkie paski kartonu, zmieszanie ich z klejem i mąką i nałożeniem na formy z metalu o tej samej wielkości co pudełko. Osiagnięta pożądana grubość, zostają sprasowane przez 15 minut w temperaturze otoczenia i następnie przez kolejne 24 godziny poddane zanurzenia w lnianym oleju i potem rozgrzane w piecu do temperatury 120° przez 4 dni. Pudełko zostaje pokryte piaskiem i potem trzy razy pokryta primerem, płynem zawierającym popiół i glinę rzeczną wysuszoną w piecu i wygładzoną ze wszystkich stron. Pudełko jest wreszcie gotowe do malowania i 3 lub 4 razy zostaje pokryte płynną laką w przerwach na wypalenie, wewnątrz natomiast zostaje pokryta jeden raz płynem z laką, cynobrem i karminem tak, aby otrzymać czerwony kolor. Zewnętrzna powierzchnia, aby była matowa do malowania, zostaje przetarta zmoczoną szmatką z pumeksem.